IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

PwC NextGen Survey 2019: Следващото поколение собственици на семеен бизнес в ЦИЕ ще адаптира компаниите към дигиталната ера

Има добро съответствие между това, което следващото поколение разглежда като бъдещи бизнес приоритети, и неговите възможности, посочва Пьотр Вишогродски от PwC ЦИЕ

09:00 | 14.11.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
PwC NextGen Survey 2019: Следващото поколение собственици на семеен бизнес в ЦИЕ ще адаптира компаниите към дигиталната ера

Следващото поколение собственици на семеен бизнес в Централна и Източна Европа иска да участва по-активно в компаниите си. Това показват резултатите от тазгодишното проучване на PwC NextGen 2019. 53% от анкетираните в момента участват активно в дейностите на своите компании, което е под средната стойност в световен мащаб (70%). Ангажираността им обаче се очаква да стигне до 76% в бъдеще. До 2025 г. 47% очакват да заемат позиция на изпълнителен директор, а 33% да бъдат мажоритарни акционери.

Имайки предвид дигиталните си компетенции, почти 90% от анкетираните смятат, че могат да добавят значителна стойност и да помогнат на компаниите си да имат подходяща за дигиталната ера стратегия. Новото поколение вярва, че дигиталните технологии са от решаващо значение за успеха на компаниите. 30% от анкетираните са загрижени, че семейният им бизнес в момента изостава от конкурентите си в областта на дигитализацията.

„Има добро съответствие между това, което следващото поколение разглежда като бъдещи бизнес приоритети, и неговите възможности и интереси. За да се възползват максимално от дигиталния си талант, следващите собственици на бизнес трябва постепенно да се потопят в дейността на семейните фирми, за да се поучат от основателите на бизнеса“, коментира Пьотр Вишогродски, Лидер „Предприемачество и частен бизнес“, PwC ЦИЕ.

„Смятам, че трябва да ни се дават по-големи отговорности още от по-малка възраст. Така ще разберем как работи бизнесът и ще можем да добавяме стойност и подпомагаме развитието“, споделя анкетиран от България.

Истински агенти на промяната

Променящите се нужди на клиентите са основно притеснение за следващото поколение собственици – посочват ги 26%. Анкетираните са загрижени и за въздействието на променящите се технологии (22%) и пазарната конкуренция (19%).

Анкетираните се възприемат като агенти на промяната в много по-голяма степен от техните световни връстници – 68% срещу 48%. Те осъзнават отговорността да ръководят компаниите си в сложната обстановка на дигитална революция и променящи се клиентски изисквания.

Според отговорилите Интернет на нещата (82%), Роботика (57%) и Изкуствен интелект (54%) са най-подходящите нови технологии, които ще допринесат за успешното развитие на компаниите в бъдеще.

Относно бизнес приоритетите: следващото поколение собственици посочва почти същите като глобалните си колеги – модернизиране на управленските практики в компаниите (97%) и фокус върху талантите (90% казват, че е необходима промяна във връзка с привличането и задържането им).

37% от анкетираните споделят, че вече са имали възможност да ръководят специфичен проект за промяна във фамилния им бизнес. 23% участват активно във взимането на различни решения в компаниите.

Как следващото поколение се подготвя да управлява?

Приоритет за анкетираните е образованието – 90% развиват уменията си в университет/колеж, 73% – посещавайки семинари и конференции.

За да може да управлява компаниите си успешно, следващото поколение собственици посочва като най-важно развитието на меки умения – компетенции за разрешаване на проблеми и стратегическо мислене (73%), лидерство (73%) и комуникационни умения (60%).

За проучването

Проучването PwC NextGen Survey CEE е базирано на отговорите на 40 лица, отговорни за взимането на важни решения в семейни фирми, главно второ поколение собственици, базирани в различни страни от Централна и Източна Европа (Полша, Русия, Румъния, България и Албания). Анкетираните имат семейни фирми, опериращи в индустриалния и производствения сектор, фармацията и здравеопазването, търговията на дребно, транспорта и логистиката, строителството и недвижимите имоти, технологиите, медиите и телекомуникациите и финансовите услуги.

Проучването е направено между юни и август 2019 г. 75% от анкетираните имат бизнес с годишен оборот под 50 млн. щатски долара, 21% - между 50 и 250 млн. щатски долара, докато 4% имат оборот от над 250 млн. щатски долара..

Подробни резултати от проучването може да намерите тук.

За PwC ЦИЕ

Oсновна цел на PwC е изграждане на доверие в обществото и разрешаване на важни проблеми. PwC е мрежа от дружества в 157 държави с над 276 000 служители, ангажирани в предоставянето на качествени одиторски, данъчни и консултантски услуги. За повече информация, посетете: https://www.pwc.com/.

PwC развива дейност в Централна и Източна Европа повече от 25 години. PwC ЦИЕ (PwC CEE) е мрежа от фирми, състояща се от отделни юридически лица в съответствие с приложимите местни закони и разпоредби. Ние работим, за да помогнем на нашите клиенти на местните пазари да станат по-успешни и конкурентоспособни в световен мащаб. Имаме повече от 12 000 служители, включително 285 партньори, които работят в 60 офиса в 30 държави в региона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:50 | 27.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още